Peter Leif Vesterdorf, 19422023 (81 år gammel)

Peter Leif Vesterdorf.jpg
Navn
Peter Leif /Vesterdorf/
Født 26. januar 1942 30 25
Note: Sorø amt, Ringsted, Haslev, 1939-1945 F opslag 46
Erhverv
Kontorchef, lic. jur. Håndværksrådet

Bopæl
Morfars dødPeder Martin Thomsen
25. januar 1955 (12 år gammel)
Note: AO opslag 13
Morfars begravelsePeder Martin Thomsen
31. januar 1955 (13 år gammel)
Mormors dødAlfrida Westmark
5. juni 1956 (14 år gammel)
Note: AO opslag 33
Mormors begravelseAlfrida Westmark
9. juni 1956 (14 år gammel)

Mors dødInga Vesterdorf Thomsen
20. januar 1985 (42 år gammel)

Fars dødHans Edvard Jensen
4. marts 1997 (55 år gammel)

Fars begravelseHans Edvard Jensen

Note: Maja Vesterdorf skriver han er død af Alzheiner
Mors begravelseInga Vesterdorf Thomsen

Note: Gravsten
Død 30. november 2023 (81 år gammel)
Note: Vesterdorf var gennem sit liv blandt andet tilknyttet Udenrigsministeriet, EF-Domstolen, Europa-Parl…

Vesterdorf var gennem sit liv blandt andet tilknyttet Udenrigsministeriet, EF-Domstolen, Europa-Parlamentet og Venstres sekretariat

Begravelse 13. december 2023 (13 dage efter dødsfald)
Familie med forældre
far
19111997
Født: 22. juli 1911Løgtved, Dybvad, Hørby
Død: 4. marts 1997
mor
Inga Vesterdorf.jpg
19161985
Født: 19. marts 1916 32 31Vester Dorf, Dronninglund
Død: 20. januar 1985
ham selv
Peter Leif Vesterdorf.jpg
19422023
Født: 26. januar 1942 30 25Haslev
Død: 30. november 2023Gentofte hospital
bror
Privat
søster
Privat
Familie med Privat
ham selv
Peter Leif Vesterdorf.jpg
19422023
Født: 26. januar 1942 30 25Haslev
Død: 30. november 2023Gentofte hospital
hustru
Privat
datter
Privat
datter
Privat
Født

Sorø amt, Ringsted, Haslev, 1939-1945 F opslag 46

Død

Vesterdorf var gennem sit liv blandt andet tilknyttet Udenrigsministeriet, EF-Domstolen, Europa-Parlamentet og Venstres sekretariat

Note

Maja Vesterdorf Lange skriver 2018 Nu pensioneret fra Håndværksrådet, men arbejder freelance og er medlem af tænketanken Publicure. Bor i Dragør. Gift med Elena Vesterdorf, født Blagodareva.

Ekspert i EU-ret Peter Vesterdorf, der bl.a. har udgivet bogen EU-Statsstøtteret, vurderer, at EU vil se med stor interesse på sagen.

Fra nettet: Jeg har pudsigt nok været kollega til både Peter og Bo Vesterdorf. De ER brødre. ekspert specialist i italienske biler

Af Jens Høy, red@erhvervsbladet.dk Onsdag den 10. september 2008, 17:32

Mig & min bil. Peter Vesterdorf er specialist i EU-ret og svær at sætte i bås. Hans hjerte banker for hurtige biler. Tidligere var de italienske, men på sine ældre dage har han skiftet til Jaguar.

Lidt at en original – i hvert fald hvad angår biler.

I en tid, hvor interesse- organisationerne regeres af regnedrenge i knivskarp habit og laptop under armen, er Håndværksrådets EU-specialist et forfriskende pust.

Selv har han ikke noget imod at blive kaldt lidt af en original, og han indrømmer blankt, at eksempelvis det med computere ikke rigtig er hans stærke side.

Det er til gengæld de snørklede EU-regler og forordninger med videre. Her er Peter Vesterdorf så meget hjemme i stoffet, at han regnes for en af Danmarks dygtigste EU-specialister.

Biler som modvægt

Som en slags modvægt til de støvede EU-regler har Peter Vesterdorf gennem et langt liv haft en passion for biler. En årrække var de hurtige italienske Maserati-biler hans foretrukne transportvalg, selv om Maserati'er fra 90'erne ofte sto d på værksted. Den nuværende bil er en Jaguar S-type i R-udgaven, og den er langt mere driftsikker.

Hvad bruger du mest din bil til?

»Som de fleste andre: Til arbejde og en del feriekørsel.«

Hvor ofte skifter du bil, og hvad afgør, at du køber en ny?

»I gennemsnit skifter jeg hvert fjerde år. Måske har jeg et nyt transportbehov, eller der kan være en ny model, som jeg må prøve, eller et godt tilbud dukker op. Der er ikke noget fast mønster.«

Hvorfor kører du nu pludselig Jaguar, når du tidligere var glad for Maserati?

»Tja... Jeg fik ny familie med to medlemmer. Den gamle bil var jo en sportsvogn i klassisk betydning, og den havde ikke rigtig plads til flere end to. Så jeg måtte skifte og tænkte, at det kunne være interessant at prøve en Jaguar X-type me d firehjulstræk.«

Hvad er det bedste ved din nuværende bil?

»Min nuværende bil – en Jaguar S-type R (V-8, 4,2 liter, kompressor) – er som den tidligere X-type uden nogen form for mekaniske problemer. Den er yderst komfortabel og støjsvag og har fine, sporty køreegenskaber med den elektroniske undervo gn, som Jaguars R-modeller har. Den er i standardudgaven ekstrem hurtig og svær at overgå med hensyn til acceleration, og det er blevet endnu sværere, efter at bilen er blevet opjusteret noget (inden for lovens rammer, red.) fra de omkring 40 0 hk, den har fra fabrikkens side.«

Hvad er det dårligste ved din nuværende bil?

»Jeg kan ikke komme i tanke om noget dårligt bortset fra, at den bruger noget mere benzin end en del andre biler, hvilket jo er mindre godt – men kørt med omtanke bruger den faktisk mindre benzin, end man skulle tro.«

Du har haft mange biler. Hvis du kun må vælge en, hvilken er den med de bedste minder?

»Måske min Maserati 430 4v fra 1994 – en ret lav, diskret bil med en pragtfuld motor, fine køreegenskaber og elegant interiør. Den har jeg gode minder fra.«

Kan du stadig drømme om biler?

»Tja – en Ferrari eller Lamborghini kunne jo være sjov at have, hvis man havde råd til en sådan, men min nuværende bil er absolut ikke kedelig at køre og lægger ikke op til at drømme om at få en anden.«

Har du fået mange bøder?

»Egentlig ikke – fem-seks stykker i løbet af nogle årtier og stort set kun for små overtrædelser af fartgrænserne. I de par tilfælde (for flere år siden på motorvej), hvor farten var kommet noget mere for højt op, fik jeg sjovt nok fr a de involverede betjente pæne ord med på vejen om, at jeg jo kørte ordentligt og – sagde den ene – tilmed særdeles hensynsfuldt, idet jeg i flere minutter holdt mig bag en dame, der konsekvent kørte i venstre vejbane og ikke kørte indenom , men afventede, at hun fandt ud af at bruge højre kørebane. Der var ikke andre end hende og mig på vejen bortset altså fra en betjent bag ved mig i en anonym bil på sydmotorvejen ved Køge. Men da jeg fik plads, og der var solskinsvej r og en tom sydmotorvej forude, syntes jeg åbenbart, det var ved at være på tide at komme hjem til Haslev, og det gik så for hurtigt, fastslog betjenten, der altså sagde de pæne ord om min kørsel. Han bød mig i øvrigt venligt inden fo r i sin bil for at vise mig en flot farve- video af mig og min røde Maserati Shamal kombineret med et speedometer!«

Hvilken unode i trafikken er den værste?

»At køre over for rødt og at køre for tæt på andre med høj fart. Desuden bryder jeg mig ikke om, når folk kører for hurtigt i byen.«

Hvis du lytter til musik i bilen, hvilken slags er så din favorit?

»Jeg lytter fortrinsvis til opera.«